Lékaři z New Yorkského výzkumného institutu konečně objasnili dlouholeté spekulace. Má večerní pití kávy vliv na kvalitu spánku? Odpověď je jednoznačná: pravidelné pití kávy nemá na kvalitu ani hloubu spánkuv noci vliv. Velký vliv má však na spánek ve dne, tedy v situaci, kdy se snažíte dohnat to, co jste nestihli naspat v noci. Jeden šálek kávy za druhým situaci nevyřeší, jen oddálí a kvalita spánku se tím výrazně zhorší.

Kofein funguje v podstatě tak, že ačkoliv jsme unavení, naše tělo si myslí, že nejsme. Potlačuje negativní důsledky nedostatku spáku na bdělost a výkonnost. Pokud kávu pijeme tak, jak jsme zvyklí, nezáleží na čase ani denní době, spánkový rytmus to nijak nenaruší. Pijeme-li kávu v dobu netradiční třeba právě proto, abychom oddálili spánek a únavu, má to na kvalitu spánku výrazný vliv. Vůbec nejsilnější vliv na spánek kofein má v případě, kdy se snažíme dohnat spánkový deficit během dne. Spánek je převážně mělký a ne hluboký, ve dne pak máte problém usnout úplně. Na délku nočního spánku nemá kofein vliv.

Podle Julie Carrierové má silnější vliv kofeinu během dne souvislost s tím, že lidé se snaží usnout v nepřirozenou dobu a jejich biorytmus jim nařizuje, aby zůstali vzhůru. Fáze hlubokého spánku trvá déle během dne, kdy se člověk snaží dohnat spánkový deficit, protože pomáhá překonat biorytmus. Kofein totiž zkracuje fázi hlubokého spánku, a proto je snadnější zažitý biorytmus překonat.