Kofein I.: Kolik kávy můžeme vypít?

Kofein I.: Kolik kávy můžeme vypít?

Roku 1820 objevil chemik Friedlieb Ferdinand Runge v kávě alkaloid, který byl později nazván kofein, a popsal jeho účinky na lidský organismus. Vstřebávání kofeinu je poměrně rychlé a maximum koncentrace v krvi dosahuje již během 1-2 hodin po požití. Metabolizuje se v játrech na více než 25 různých látek, které jsou posléze vyloučeny močí.

Šálek plný kávy

Čistý kofein je bílý hebký prášek nebo lesklé jehličky hořké chuti. Zdrojem kofeinu jsou listy, semena a plody více než 63 rostlin. Nejznámější jsou kávová zrna, kakové boby, cola ořechy a čajové lístky. V každé rostlině se ale nachází trochu jiná podoba kofeinu a také se jinak nazývá. Kofein je obsažen v kávě, čaji, čokoládě a v jiných nealkoholických nápojích jako je např. coca cola. Kofein je nejrozšířenějším stimulantem na světě.

Za rozumné množství se považuje denně 300mg, což jsou asi 3 šálky kávy. Účinky se nejvíce projevují po 45 až 60 minutách , kdy je obsah cukru v krvi nejvyšší, dále pak trvají dalších 4-14 hodin, kofein je z těla vyloučen za asi 5-6 hodin. Toxická dávka kofeinu se pohybuje od 0,5 g výše. Akutní smrtelná dávka je odhadována na 10 gramů čistého kofein, což by znamenalo například asi 100 šálků silné kávy. Potíže z případného zvýšeného požití kofeinu mohou nastat asi při vypití 5-ti šálků silné kávy během krátké doby. Často dochází k celkové nervosvalové předrážděnosti, neklidu a třesu, poruchám trávení, zrychlení či nepravidelnostem srdeční činnosti až palpitacím a nespavosti. Při velmi vysokých dávkách mohou vzniknout až halucinace a křeče. Závislost na kofein (resp. na pití kávy) je většinou slabého psychického charakteru, fyzická závislost se vyvíjí výjimečně. Abstinenční syndrom je mírného charakteru, lehce překonatelný.

2 komentářena “Kofein I.: Kolik kávy můžeme vypít?”

  1. Jaroslav Orlík napsal:

    Dobrý den. Jistě je vždy dobré načerpat informace o konkrétním problému. Nicméně bych poukázal na jistou nepřesnost v článku. Co to znamená asi tři šálky denně? Dám-li si tři espressa – mluvíme o ESPRESSU, ne o nějakých názvových patvarech, z kávy ILLY, která je známá tím, že má obsah kofeinu pod 1,5%, je to úplně jiné, než když si dám tři šálky turka s lógrem, přičemž turek obsahuje většinou větší obsah robusty a díky tomu i násobně více kofeinu. Stejně, jako espresso s větším podílem robusty. Je to jako když cimrmanologové zjistili metodou zkoumání izotopu radioaktivního uhlíku, že Cimrman přišel do Liptákova ve středu 23.září 1912 ve čtyři hodiny odpoledne, plus mínus dvě stě let. Jinak s článkem souhlasím, ale takhle hrubé odhady bych neuváděl.

  2. Franta Bouchal napsal:

    Souhlasim s Jardou jak pise vyse, ty rozdily jsou opravdu velke a ne jenom v te odrude, znacce kavy, ale i v priprave a obecne o tom jak to pripravujete, pokud mame French Press a necham to „louhovat“ 20min tak je to jiny nez 3min, ze…

    Jeste jsem chtel dodat, ze kdo treba kafe nepije, ci nechce pit na vecer, aby se v noci nepocural 🙂 Ale kofein si nechce odpustit, tak jsem objevil kofeinove tablety, daji se koupit v lekarnach a nebo mnohem levneji treba na http://www.cisty-kofein.cz , me to funguje dobre, ale je to samozrejme bez toho kavoveho ritualu. Treba i do posilky jsou dobre a hlavne je to jednoduche. F

Přidat komentář